راهنمای خرید دیگ روغن داغ و تجهیزات جانبی

راهنمای خرید دیگ روغن داغ و تجهیزات جانبی

راهنمای خرید دیگ روغن داغ و تجهیزات جانبی

در این مقاله سعی داریم شما را با نکات فنی و مهمی که در خرید دیگ روغن داغ و تجهیزات جانبی آن حائز اهمیت می باشد آشنا نماییم. در صورتی که قصد خرید بویلر روغن داغ دارید توصیه می نماییم حتما مطالب این مقاله را جهت آشنایی با پارامتر های تاثیر گذار در کیفیت و قیمت مطالعه نمایید.

چه زمانی نیاز به بویلر روغن داغ دارم؟

در صنایع به طور معمول در صورت نیاز به دمای تا ۹۰ درجه سانتیگراد از دیگ آبگرم ، تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد از دیگ آب داغ ، تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد از دیگ بخار و جهت دستیابی به دماهای بیش از ۱۸۰ درجه تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد از دیگ روغن داغ استفاده می نمایند. همچنین به دلیل مزایای دیگ روغن داغ که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود در برخی از صنایع به جای دیگ بخار از دیگ روغن داغ جهت تامین دماهای بیش از ۱۰۰ درجه سانتیگراد می توان استفاده نمود. ( این موارد به صورت عمومی بوده و کاربرد های خاص را شامل نمی شود. به طور مثال مواردی که از بخار صرفا جهت انتقال حرارت استفاده نشده و  جهت ایجاد رطوبت مستقیما مورد مصرف قرار می گیرد.)

مزایای دیگ روغن داغ چیست؟

با استفاده از دیگ روغن داغ (برخلاف دیگ آبداغ یا بخار) دستیابی به دمای بالا در فشار کار پایین امکان پذیر می باشد.
– تامین دمای بالا در فشار کار پایین.
–  عدم رسوب گرفتگی و عدم کاهش انتقال حرارت.
–  عدم نیاز به سختی گیر ، دی اریتور ، منبع کندانس و…
–  عدم خوردگی به دلیل ساختار شیمیایی روغن حرارتی.
–  عدم احتمال یخ زدگی در مواقع خاموش بودن دستگاه.
–  کاربری راحت تر و نیاز به نگهداری کمتر و آسان تر.
– طول عمر بیشتر و ایمنی واطمینان بالاتر.
لازم به ذکر است با توجه به دمای کار بالا در بویلر های روغن داغ رعایت اصول ایمنی در طراحی و ساخت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و هرگونه بی توجهی به پیچیدگی های فنی و اصول ایمنی آن می تواند موجب ایجاد صدمات جانی و خسارات های مالی فراوانی گردد.

کاربردهای دیگ روغن داغ چیست و در چه صنایعی مورد استفاده قرار می گیرد؟

برخی از موارد اصلی کاربرد های بویلر روغن داغ عبارتند از:

صنایع شیمیایی: جهت تامین گرمای مورد نیاز واکنش ها در راکتورها جهت تولید چسب و رزین، تولید ترکیبات و حلال ها و صنایع رنگ و پلیمر
صنایع غذایی: جهت تامین گرمای غیر مستقیم مورد نیاز در سرخ کن های صنعتی جهت تولید چیپس ، فلافل و … و تصفیه روغن
صنایع قیر: جهت گرم نمودن مخازن و میکسر های تولید قیر ، آسفالت و ایزوگام
صنایع چوب: جهت دستگاه های خشک کن  و تولید ورق های نئوپان و MDF
صنایع نساجی: جهت گرم کردن  ماشین آلات رنگرزی و کلندرها و خشک کن ها
صنایع کاغذ سازی: هودهای خشک کن و اتاقهای خشک کن  و سلیندرهای خشک کن
استفاده جهت روان سازی و گرم کردن مواد نفتی سنگین در مخازن بزرگ

سایر موراد کاربرد دیگ روغن داغ عبارتند از :

گرمایش در تولید چرم مصنوعی
 تولید روغن های خوراکی
 تولید قند، نبات و پولکی
 تصفیه روغن موتور
سیستم های گرمایشی
ماشین آلات چاپخانه ها
گرم کردن ماشین آلات رنگرزی و خشک کن ها
گرم کردن اتو کلاوها ، صنایع رنگ و جلا و میکسرها و راکتورها
 هودهای خشک کن و اتاقهای خشک کن
دستگاه های سرخ کن و دستگاه های تقطیر

اجزا پکیج روغن داغ چیست؟

یک سیستم کامل یا پکیج روغن داغ جهت کارکرد اصولی ، صحیح و ایمن شامل اجزا زیر می باشد:

۱- دیگ روغن داغ: جز اصلی سیستم و منتقل کننده حرارت مشعل به روغن بوده که ظرفیت آن باید متاسب با فرآیند انتخاب شده و معمولا بر حسب کیلو کالری در ساعت بیان می گردد.

۲- مشعل: در صورتی که ظرفیت بویلر روغن داغ واقعی باشد ظرفیت مشعل معمولا حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از ظرفیت دیگ انتخاب می گردد که سوخت مشعل می تواند گاز سوز ، گازوئیل سوز ، مازوت سوز ، دو گانه سوز یا سه گانه سوز باشد.

۳- پمپ سیرکوله: جهت گردش روغن در دیگ روغن داغ و مصرف کننده حرارتی از پمپ سیرکولاتور استفاده می شود. لازم است این پمپ متاسب با دبی و هد مورد نیاز به درستی انتخاب شده و  با الکتروموتور متناسب با آن کوپله  گردد. توجه به حداکثر دمای کاری پمپ اهمیت ویژه ای داشته و استفاده از پمپ هایی که برای روغن داغ طراحی و تولید نشده و دارای قیمت مناسبی می باشد به علت احتمال بروز نشتی روغن به هیچ عنوان توصیه نمی گردد. در سیستم هایی که کارکرد دائم و پیوسته سیستم اهمیت دارد معمولا یک دستگاه پمپ سیرکوله نیز به عنوان رزرو یا استند بای در نظر گرفته می شود.

۴- منبع تغذیه: برای تامین کسری روغن مورد نیاز در سیستم  روغن داغ  و همچنین تخلیه روغن سیستم از مخزن ذخیره یا مخزن تغذیه استفاده می گردد. ظرفیت این مخزن با توجه به حجم کل روغن گیری سیستم (حجم روغن گیری دیگ ، لوله های رابط و مصرف کننده ها)  و پیش بینی تخلیه اضطراری روغن انتخاب می گردد.

۵- پمپ تغذیه: از پمپ تغذیه جهت روغن گیری سیستم و جبران کمبود روغن در سیستم استفاده می گردد. این پمپ که معمولا از نوع دنده ای انتخاب می گردد روغن را از منبع تغذیه به منبع انبساط پمپاژ می نماید.

۶-منبع انبساط: با توجه به اینکه  روغن زمانی که گرم می گردد افزایش حجم می یابد لازم است مخزنی پیش بینی شده تا افزایش حجم روغن موجود در سیستم به آن منتقل گردد.  این مخزن لازم است به یک نشان دهنده سطح و یک کنترل سطح مجهز بوده تا در صورتی که حجم روغن درون مخزن انبساط کاهش یافت با فرمان به پمپ تغذیه از منبع تغذیه عملیات روغن گیری انجام شود.

۷- تجهیزات کنترل: دیگ روغن داغ لازم است به تجهیزات کنترل کننده دما و فشار مجهز بوده تا عمکلرد صحیح و ایمن سیستم را تضمین نماید. بی توجهی به سیستم های کنترل می تواند خسارت های فراوانی به وجود آورد.

۸- تابلو کنترل: جهت کنترل مشعل ، پمپ و تجهیزات کنترل لازم است سیستم به یک تابلو برق مجهز گردد.

۹- جداکننده کننده گاز از روغن: جداکننده هوا و گاز مخزنی است که به روش فیزیکی و با به هم زدن جریان روغن، گاز های نامحلول و هوا را از روغن جدا کرده و آن ها را از بالاترین نقطه خود به سمت مخزن انبساط هدایت می کند.

۱۰- شیر آلات: شامل شیرهای مقاوم به حرارت ، صافی ، یکطرفه و لرزه گیر ها

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎