قیر ام سی و کاربرد آن در راهسازی

قیر ام سی و کاربرد آن در راهسازی

قیر ام سی و کاربرد آن در راهسازی

قیرهای مایع به دو دسته کلی قیرهای امولسیونی و قیرهای محلول طبقه بندی می شوند. و قیرهای محلول نیز به سه دسته کلی شامل قیرهای ام سی و قیرهای آر سی و همینطور قیرهای اس سی تقسیم بندی شده اند.

و در این تقسیم بندی، دسته قیرهای ام سی به زیرشاخه های؛ ام سی۳۰، ام سی۲۵۰، ام سی۸۰۰ و ام سی۳۰۰۰ طبقه بندی میگردند.

از پر مصرف ترین قیرهای ام سی در کشور ما که به منظور اجرای آسفالت های سرد و گرم بکار میروند قیر ام سی۲۵۰ میباشد. قبلاً این نوع قیر را قیر ام سی دو (MC2) مینامیدند، همچنین در سالیان قبل قیر ام سی۲۵۰ بصورت گسترده ای در صنعت راهسازی مورد استفاده قرار میگرفت و در حال حاضر نیز علیرغم مخالفت و ممانعت دستگاه های اجرایی در عدم استفاده از این نوع قیر  به دلیل اینکه این نوع قیر در شرایط محیطی مایع است و با حرارت کمی کاملاً روان میگردد؛ هنوز شاهد استفاده آن در برخی از پروژه های راهسازی میباشیم.
در زمان استفاده از قیر ام سی۲۵۰ و پس از آن حلال موجود در قیر تبخیر شده و تنها قیر خالص بجا میماند این قیر خاصیت چسبندگی داشته و در راهسازی مورد استفاده قرار میگرد.
کیفیت این محصول به نوع قیر و حلال نفتی مورد استفاده بستگی دارد، همچنین مقدار و درصد حلال مورد استفاده در قیر ام سی۲۵۰ از نکات قابل توجه میباشد بطوریکه هر اندازه مقدار هیدروکربن(حلال) آن بیشتر باشد این قیر روان تر میباشد و سرعت گیرش و یا سفت شدن آن به نوع قیر و حلال مصرفی بستگی دارد.
همانطور که اشاره شد در کشور ما استفاده از قیرهای ام سی۲۵۰ ممنوع شده است؛ این در حالیست که هنوز در کشور حجم بسیار بالایی از قیرهای مایع را قیر ام سی۲۵۰ بخود اختصاص داده است و متاسفانه این روند تا آینده نامشخص ادامه خواهد داشت. از مشکلات این نوع قیر مایع مشکلات زیست محیطی و استفاده از حلال است. از طرفی وجود کارخانه های قیر امولسیونی و تولید آن در سراسر کشور استفاده از آن را غیرقابل قبول کرده است ولی هنوز قیر ام سی۲۵۰ بصورت گسترده ای در کشور همچنان استفاده میشود. همانطور که اشاره شد قیر محلول ام سی۲۵۰ از اختلاط قیرهای با درجه نفوذ هیدروکربن های نفتی تولید میشود میزان گرانروی این نوع قیر به کمک دستگاه ویسکوزیته اندازه گیری میشود.
این نوع قیر نباید بیش از حد گرم شود در غیر اینصورت باعث اکسیداسیون آن می شود و برای گرم کردن آن بایستی از مشعل مستقیم آتش جلوگیری بعمل آید. بخارات قیر برای سلامتی مضر است و استفاده از ماسک های فیلتردار در صورت مواجه طولانی و پرسنل مشغول بکار آن اجباری است. 
علیرغم تمایل این شرکت در تولید قیرهای ام سی بدلیل وجود تقاضا در بازار هنوز این نوع قیر را تولید و به فروش میرساند.
 

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎